Εξαιρετική περίοδος για τους Έλληνες εφοπλιστές. Στα $180 δισ. η αξία του στόλου

Ανάμεσα στις μεγάλες παγκόσμιες δυνάμεις του κόσμου, σε μια εποχή εντεινόμενων παγκόσμιων εντάσεων, οι Έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να βρίσκουν τρόπο να ευημερούν, σημειώνει το πρακτορείο Bloomberg.

“Η ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας θα συναντηθεί και θα μιλήσει τις επόμενες πέντε ημέρες με επισκέπτες από όλο τον κόσμο σε ξενοδοχεία και beach clubs μέσα και γύρω από την Αθήνα. Θα συγκεντρωθούν σε μια περίοδο διαρκούς άνθησης – που τροφοδοτείται εν μέρει από τις συγκρούσεις – και σε ένα μέλλον που είναι θολό από το ποια πλοία θα πρέπει να κατασκευάσουν”, τονίζει το πρακτορείο με αφορμή τα Ποσειδώνια 2024.

Τα ελληνόκτητα πλοία μεταφέρουν τα πάντα. Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, τον άνθρακα και τα ορυκτά που κινούν την παγκόσμια οικονομία. Δίνουν μάχη με τις με τις κινεζικές εταιρείες για τη νούμερο ένα θέση ως ιδιοκτήτες πλοίων στον κόσμο που μεταφέρουν σχεδόν όλο το παγκόσμιο εμπόριο σε όγκο.

Και σε όλες τις αγορές, τα κέρδη είναι καλά. Οι τιμές για τα πετρελαιοφόρα εκτοξεύθηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση της απόστασης που πρέπει να διανύσουν τα πλοία. Στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιθέσεις των Χούθι στον εμπορικό στόλο – ως απάντηση στις ενέργειες του Ισραήλ στη Γάζα – ανάγκασαν τη συντριπτική πλειοψηφία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αυξάνοντας και πάλι τα κέρδη καθώς αυξήθηκαν και οι αποστάσεις. Τα πλοία μεταφοράς άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος έκαναν το καλύτερο ξεκίνημα έτους από τουλάχιστον το 2015.

“Μας καθοδηγεί περισσότερο το εμπορικό συμφέρον παρά η πολιτική”, δήλωσε ο Τεντ Πετρόπουλος, ιδρυτής της Petrofin Research με έδρα την Αθήνα. “Ένας από τους λόγους για τους οποίους επιβιώσαμε αυτούς τους αιώνες είναι ότι ήμασταν πολύ ευέλικτοι, εφευρετικοί και ικανοί να προσαρμοζόμαστε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες”.

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες ιδιοκτήτες, των οποίων η εμπλοκή στη ναυτιλία εκτείνεται αιώνες πίσω, δεν έχουν δεχθεί κριτική. Ουκρανοί αξιωματούχοι έχουν τονίσει τον ρόλο τους στη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων ρωσικού πετρελαίου, συμβάλλοντας έτσι στη ροή πετροδολλαρίων στη Μόσχα. Από την πλευρά τους, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επισημαίνουν ότι ενεργούν ακριβώς όπως τους ζητά η κυβέρνηση των ΗΠΑ: ακολουθούν τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί από την G7 για να διατηρηθεί η ροή των βαρελιών.

Κατά την τελευταία δεκαετία, η ναυτιλία έχει συνεισφέρει 148 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία και συνέβαλε κατά 8% στο ΑΕΠ πέρυσι.

Όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα, η Ελλάδα βρίσκεται οριακά μπροστά από την Κίνα ως η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα στον κόσμο, ενώ σε όρους ολικής χωρητικότητας – ένα άλλο μέτρο που παρακολουθείται στενά – κατατάσσεται στη δεύτερη θέση. Η συνολική αξία του ελληνικού στόλου εκτιμάται σε σχεδόν 180 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Clarkson Research Services.

Πέρα όμως από τη γεωπολιτική, υπάρχουν και άλλες σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εφοπλιστές σε όλο τον κόσμο και θα αποτελέσουν σημαντικό θέμα συζήτησης αυτή την εβδομάδα στα Ποσειδώνια.

Όταν τα κέρδη ανεβαίνουν, συνήθως επισπεύδεται ένα κύμα παραγγελιών πλοίων, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί επιπλέον μεταφορική ικανότητα που ύστερα συνθλίβει τα ναύλα. Αυτός είναι ο μακροχρόνιος κύκλος άνθησης και πίεσης του κλάδου. Αλλά αυτή τη φορά, οι παραγγελίες νέας χωρητικότητας από τους πλοιοκτήτες ήταν σχετικά υποτονικές, γεγονός που ενδεχομένως καθυστερεί την πτώση.